Test your posture

What is a good posture?

To know if you have a good posture, we must first clarify what a good posture is. The picture shows how the body should behave and an example of what it should not look like. 

Your feet should point with the third toe straight ahead. The knees should be relaxed - not stretched or bent. Hip centered and not moving forward. We should have a small lower hollow, not an upper hollow. A slight curvature in the thoracic spine. The shoulders should be in a straight line in correlation to the ears.

Your body should be able to be relaxed when you stand up and it should be easy to breath with your stomach. You should not have to think or correct yourself to a good posture, but the body should naturally be in an upright position. 

When moving, the body should feel light, mobile and free. Something that many have forgotten how it feels like. Feel free to test your posture with a couple of selected function tests and visual tests further down. Good luck!

Visuel tests

Vart pekar dina fötter?

Vi vill att dina fötter ska peka med ungefär tredje tån rakt fram för optimal funktion. Det kan kännas som att du står med fötterna lite inåt. Du ska stå med drygt en knytnäve mellan fötterna med tyngdpunkten jämnt fördelad under fötterna. Vanligt är att man står för brett med fötterna utåtvridna för att kompensera.
Hur ser din svank ut?

Har du översvank eller fundrear du på var din svank tagit vägen? Båda beror oftast på muskulära obalanser relaterade till underkroppen och inte främst överkroppen. Om fötter, knän och höfter är ostabila kommer överdelen hålla hårt för att kompensera. Då brukar ingen massage hjälpa annat än för stunden.
Är din ena axel lägre än den andra?

Om din ena axel ser sne ut så kan det bero på flera olika orsaker. Väldigt ofta är det inte axeln som är problemet. Ofta sitter orsaken till problemet längre ner.

Är din nacke på väg hem före dig?

Allt fler går med mobilen i handen. Inte nog med att vi förflyttar tyngden av 3-4kg huvudknopp framåt vilket förändrar hållningen hela vägen neråt utan vi stör även kroppens naturliga rörelsemönster med pendlande armar i takt med benen. Det skapar till slut en sämre balans och kordination. 

Functunal tests

Kan du nå dina fötter?

Är dina fötter en avlägsen destination eller får dom besök ofta. Kika om du kan lägga båda handflatorna i marken. Många har idag för spända baklår, vader och rygg som sätter stopp för framåtböjningen.

Kan du stå med låret vikt enligt bildens position men mot en vägg utan att känna en stretch?

Omöjligt? Nej, inte alls. Om du har mycket spänningar i låret så kan det göra att kroppen har svårt att räta upp sig. Det kan göra att axlarna låser sig i en felaktig position och att du får en sne höft. Ofta överanvänds låret och kompenserar för annan muskelatur. Gör ej testet om knäproblem.
Kan du sitta på huk med fötterna rakt fram?

Är det svårt för dig att sitta på huk med fötterna framåt utan att fuska och att dom smiter utåt? Vi ska kunna sitta i den positionen. Kolla på barn, dom är utmärkta förbilder. Ett bra tips är att sitta så ett par minuter per dag, passa på när du ändå borstar tänderna.
Kan du sätta ihop  händerna bakom ryggen? På båda sidorna.

Grattis, många har svårt för det idag. Om du måste anstränga dig eller känner att det känns olika på höger och vänster sida så har du en obalans. Många har idag framåtstjutna nackar, stela axlar och bröstryggar som gör detta svårt.

Did you fail any of the tests?

Testa posturala övningar gratis online och se om några av testerna blir bättre alternativt boka en tid för att få individanpassade övningar för just dina hållningsobalanser. Tänk på att om du har långvarig problematik så rekommenderas ett individuellt besök. Ingen av övningarna eller testerna ska göra ont, om de gör det så avsluta.